2.14.2017

LatAm f100: Karina Villalobos and Rodrigo Ramos

© Karina Villalobos

fototazo has asked a group of 50 curators, gallery owners, blog writers, photographers, academics and others actively engaged with Latin American photography to pick two early career photographers whose work deserves recognition.

This project aims to highlight great work being made in the region today and also to provide a starting point in both English and Spanish for exploring contemporary Latin American photography. LatAm f100 is a collaboration between fototazo and the photographer and educator Jaime Permuth.

Today we continue the series with selections by Arturo Soto. His biography follows his selections.

The series also includes responses from Molly RobertsMariela SancariAlonso CastilloPaccarik OrueKatrin EismannDina MitraniDon Gregorio Anton and Cristina De Middel.

fototazo ha invitado a un grupo de 50 curadores, galeristas, escritores, fotógrafos, y académicos - entre otros individuos seriamente comprometidos con la fotografía latinoamericana - a escoger cada quién dos fotógrafos emergentes cuya obra sea merecedora de mayor reconocimiento.

Este proyecto es una manera de celebrar el gran trabajo que se lleva a cabo en la región. Asimismo, busca proporcionar un punto de partida bilingüe en inglés y en español a las audiencias que deseen explorar la fotografía contemporánea en Latinoamérica. LatAm f100 es una colaboración entre fototazo y el fotógrafo y educador Jaime Permuth.


Hoy continuamos la serie con selecciones aportadas por Arturo Soto
Encontrará su biografía al final del texto.

La serie también incluye contribuciones de Molly RobertsMariela SancariAlonso CastilloPaccarik OrueKatrin EismannDina MitraniDon Gregorio Anton y Cristina De Middel.

______________________________

Karina Villalobos
The work of Karina Villalobos (Mexicali, 1976) has been characterized by a constant concern about understanding the environment as producer of identity. In the series "Adolescentes" (Teenagers) (2015 - ), Villalobos captures how the instability characteristic of this formative period aligns with the volatility of a country trapped in an eternal political immaturity. A similar uncertainty can be seen in the breadth of the empty spaces represented in "La Era del Capital" (The Age of Capital) (2011), which are erected as laments of monumental proportions to the unfulfilled promises of capitalism in a border town that experiences the glittering, as deceptive as it is seductive, of the greatest machinery of promises that has ever existed.

El trabajo de Karina Villalobos (Mexicali, 1976) se ha caracterizado por una constante preocupación por entender el entorno urbano como productor de identidad. En la serie Adolescentes (2015 - ), Villalobos captura como la inestabilidad característica de este periodo formativo se alinea con la volatilidad de un país atrapado en una eterna inmadurez política. Una incertidumbre similar se aprecia en la amplitud de los espacios vacíos representados en La Era del Capital (2011), los cuales se erigen como lamentos de proporciones monumentales a las promesas incumplidas del capitalismo, en una ciudad fronteriza que recibe el resplandor, tan engañoso como seductor, de la mayor maquinaria de promesas que haya existido jamás.  

© Karina Villalobos


© Karina Villalobos


© Karina Villalobos


© Karina Villalobos


© Karina Villalobos


© Karina Villalobos


© Karina Villalobos


© Karina Villalobos


© Karina Villalobos

______________________________

Rodrigo Ramos
In one image, two tattooed fighters melt in a hug that seems genuine, while in another, gloved hands pat on the sweaty back of a fighter. Both affective gestures coexist with images of blood, struggle and suffering. Representing the fragility of masculine sensibility has always been a challenge and the series "Ex Corde" by Rodrigo Ramos (Mexico City, 1976) seeks to delve into the relationship between masculinity and the need to act out violence to be accepted and be a part of a community. To do something wholeheartedly means to be authentic, but also passionate, so these bodies pose the possibility that certain forms of violence lead to a spirituality and fraternity increasingly difficult to achieve.

En una imagen, dos peleadores tatuados se funden en un abrazo que se antoja genuino, mientras que en otra, unas manos enguantadas dan unas palmadas en la espalda sudorosa de un peleador. Ambos gestos afectivos conviven con imágenes de sangre, lucha y sufrimiento. Representar la fragilidad de la sensibilidad masculina siempre ha sido un reto, y la serie Ex Corde de Rodrigo Ramos (Ciudad de México, 1976) busca ahondar en la relación entre la masculinidad y la necesidad de actuar la violencia para ser aceptados y formar parte de una comunidad. Realizar algo de todo corazón implica ser autentico, pero también pasional, por lo que estos cuerpos plantean la posibilidad de que ciertas formas de violencia conduzcan a una espiritualidad y a una fraternidad cada vez más difícil de lograr. 

[Editor's note: The images below are from the series "Ex Corde." The photobook of the project can be seen here.]

© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos




© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos


© Rodrigo Ramos
______________________________

Arturo Soto (Ciudad Juárez, México, 1981) is a Mexican photographer and writer. He studied film and photography at the Savannah College of Art and Design and holds postgraduate degrees from the School of Visual Arts and University College London. Soto has exhibited internationally, and has received scholarships from Jumex, CONACyT and FONCA. He currently resides in the UK, where he is a PhD candidate at the University of Oxford.

Arturo Soto (Ciudad Juárez, México, 1981) es un fotógrafo y escritor mexicano. Estudió cine y fotografía en el Savannah College of Art and Design, así como posgrados en la School of Visual Arts y University College London. Soto ha expuesto a nivel internacional, y ha sido acreedor de becas de Jumex, CONACyT-FINBA y FONCA. Actualmente reside en el Reino Unido, donde realiza un doctorado en Arte en la Universidad de Oxford.